Hiszpański dla początkujących - kilka porad

20:42


Planujesz wyjazd do Hiszpanii na stałe albo do pracy? Może chcesz oglądać filmy Almodovara bez lektora? A może po prostu chciałbyś poznać język hiszpański bliżej, bo podoba ci się jego brzmienie? Po co w ogóle chcesz nauczyć się języka hiszpańskiego?

Zastanów się jakich efektów oczekujesz. Cel nauki jest ważny, bo dzięki niemu w łatwy sposób możesz zapewnić sobie przepis na sukces. Utrzymasz także wysoką motywację i prawdopodobieństwo, że nauka cię znudzi spadnie do minimum.

Jak nauczyć się języka hiszpańskiego? Z samouczka!

Sprawa jest prosta. Jeśli chcesz rozumieć filmy i seriale po hiszpańsku, oglądaj filmy i seriale. Jeśli chcesz czytać Borgesa w oryginale, czytaj w oryginale. Jeśli chcesz pisać po hiszpańsku, przepisuj różne artykuły albo próbuj pisać notatki, dziennik, cokolwiek.


Zanim jednak zaczniesz po prostu to robić, możesz skorzystać z moich kilku wskazówek, które przetestowałam na własnej skórze (wcześniej z nauką rumuńskiego i rosyjskiego). To pozwoliło mi w stosunkowo krótkim czasie (2 miesiące) nauczyć się języka hiszpańskiego z poziomu zero do poziomu średniozaawansowanego (B1/B2 według klasyfikacji Rady Europy). Co warte odnotowania, niemal bez suchego wkuwania słówek i nauki gramatyki.

A zatem:


Osłuchaj się z językiem


Możesz słuchać hiszpańskiego radia, ale najlepszy pomysł to oglądanie seriali i filmów (z polskimi napisami), bo wciągnie cię fabuła. Przekonasz się jak szybko mówią Hiszpanie, usłyszysz melodię języka, jego intonację czy akcentowanie wyrazów. Mimowolnie zapamiętasz niektóre słowa albo szybciej będziesz kojarzyć w jakim kontekście wystąpiły. Porządne osłuchanie się z językiem daje naprawdę solidną bazę, która jest nieodzowna w dalszej nauce.

Ja przed przyjazdem do Madrytu miałam za sobą obejrzany cały sezon El Barco i muszę przyznać, że dzięki temu o wiele łatwiej było mi zrozumieć Hiszpanów.


Zainwestuj w samouczek (najlepiej z płytą)


Nie ma sensu na samym początku nauki inwestować w książki do gramatyki, bo mogą tylko odstraszyć nawałem materiału. W samouczku znajdziesz minimum zagadnień gramatycznych, słów i wyrażeń, które pozwolą na bliższe poznanie języka i opanowanie go na poziomie podstawowym. Jeśli samouczek jest z płytą, tym lepiej. Słuchaj i staraj się powtarzać. Ja akurat nie słuchałam żadnej płyty, w zamian za to przysłuchiwałam się ludziom w metrze czy kawiarni (duży plus tego, że Hiszpanie są głośni!).


Baw się językiem


Wplataj w rodzimy język hiszpańskie słowa (Muszę pokroić la cebolla; Idę do tiendy itp.). Kiedy tylko możesz używaj hiszpańskich słów i wyrażeń. Baw się językiem, nazywaj rzeczy w pokoju czy na ulicy. Śpiewaj piosenki. Szybciej utrwalisz całe wyrażenia bez nużącego wkuwania.


Zapewnij sobie codzienny kontakt z językiem


Pamiętaj o swoim celu. Jeśli interesuje cię piłka nożna, odwiedzaj hiszpańskie strony internetowe o futbolu. Jeśli podoba ci się melodia języka hiszpańskiego, włącz sobie radio albo podcasty (link). Staraj się odwiedzać hiszpańskie blogi, oglądać filmy lub seriale. Nie zawsze będzie czas na naukę z książki czy spotkanie z gramatyką, ale kilka minut z językiem obcym na pewno da się wpleść do codziennego grafiku czy wieczornej rozrywki.


Nauka języka obcego to sprawa bardzo indywidualna, ale uważam, że powyższe porady są bardzo uniwersalne i przydadzą się każdemu.

Dajcie znać jakie są Wasze wskazówki na naukę języka hiszpańskiego!

You Might Also Like

20 komentarze

  1. Właśnie noszę się z zamiarem rozpoczęcia oglądania jakiegoś serialu hiszpańskiego, oczyiscie po hiszpańsku, bo chyba już wyczerpałam zapas filmów hiszpańskich jakie tylko był dostępne do ściągnięcia w Polsce :) i tu moje pytanie - czy moglabys polecic mi jakis serial? Rozumiem, ze "el barco" jest dobry tak? A o czym opowiada ? I czy znasz moze jakis dobry serial kryminalny, cos jak nasze polskie w11 czy cos w tym stylu? Z góry dziękuję za odp :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako rekomendacja: La que se avecina (www.mitele.es)

      Usuń
  2. El Barco jest świetny oglądałam są 3 sezony 1 sezon ma 13 odc. 2 sezon ma 14 odc. a 3 sezon 16 odc. i polecam go obejrzałam go w tydzień jest strasznie wciągający więc jeśli masz zamiar go obejrzeć sprawdź swój grafik bo nie śpisz, nie jesz, nie robisz nic tylko oglądasz i oglądasz :)
    Polecę jeszcze filmy z Mario Casas " Trzy metry nad niebem" , "Tylko ciebie chcę", "Grupo 7", "Neonowe ciało", itd. dobrze słychać wymawiane słowa, ja dopiero się uczę hiszpańskiego właśnie z filmów po hiszpańsku ten język jest piękny i wciąga jeszcze kupię sobie słownik i samouczek i powinno się udać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam El Internado, Gran Hotel i Czerwony Orzeł. Mniej podobały mi się Luna, el misterio de Calenda i Ángel o demonio, ale to i tak 100 razy lepsze niż nasze nędzne seriale.

    OdpowiedzUsuń
  4. Swietny blog! Bardzo ciesze sie ze tu zajrzalam ! Jestem zauroczona Hiszpanią od dłuższego czasu! Jestem na blogu od dluzszego czasu i czytam, czytam twoje posty :)! Bardzo spodobał mi się filmik gdzie hiszpanie wymawiają nazwiska polskich piłkarzy :P
    Bede zaglądac tu systematycznie, aby nie przegapić nowych wpisów, (oczywiście na fb juz w lubie to! :) )
    Pozdrawiam, Sabina

    OdpowiedzUsuń
  5. W dwa miesiące do b1/b2? Musisz być bardzo zdolna :) Dużo czasu w godzinach zegarowych poświęcałaś dziennie na naukę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję! Przed wyjazdem do Madrytu nie siedziałam z książką, oglądałam tylko El Barco (1,5 h trwa jeden odcinek, obejrzałam niemal cały pierwszy sezon), a potem uczyłam się głównie jadąc metrem i w kawiarniach przy kawie, więc w zasadzie poświęciłam na język okropnie mało czasu, jednak ta taktyka przyniosła mi sukcesy :D

      Usuń
  6. Widziałem twoje filmiki na youtube - fajne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej, jesli chodzi o hiszpanski, to dobrze sie jest na poczatek, gdy juz sie zna podstawowe zwroty, osluchac ogladajac bajki dla dzieci. w bardzo przystepny sposob dowiemy sie jak uzywac jezyka w typowych codziennych sytuacjach. polecam bajke pt. swinka peppa po hiszpansku!

    OdpowiedzUsuń
  8. Polecam serial Fisica o Quimica :) Bardzo fajny ;)
    Mam zamiar zobaczyć El Barco .

    OdpowiedzUsuń
  9. super blog, dzięki bardzo za niego :)
    znalazłam poprzez Waszą pierwszą lekcję na yt. hahah jesteście świetni oboje :)
    w maju jadę do Walencji, chciałabym już wtedy potrafić się dogadać choć troszkę :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobrym sposobem na nauki języków jest wybranie formy najbardziej odpowiedniej dla nas. Ja np. nie mogę uczyć się z książek ale z aplikacji na telefonie, programów na komputerze już tak :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że dobrym sposobem jest również czytanie prasy lub książek. Jednak ta druga opcja nie jest raczej przeznaczona dla osób początkujących. Jeżeli chcemy czytać powieści w oryginale, musimy znać trochę słówek.
    Jeżeli chodzi o prasę, to ma ona tę przewagę, iż możemy podkreślać dane słowa oraz struktury gramatyczne, których nie znamy. Pozwala to na aktywną naukę w kontekście.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, mam pytanie , ktory dokladnie samouczek lub kilka bys polecila? Jestem osobą ktora calkowicie od zera zaczyna swą przygodę z hiszpanskim. Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CZeść!

      Ja korzystłam z tego samouczka: "Język hiszpański w 30 dni. Kurs podstawowy dla samouków" wydawnictwa Lagensheidt
      (pisałam o nim tutaj: http://www.hiszpanarium.pl/2014/03/ksiazki-do-nauki-hiszpanskiego-na.html).

      Usuń
  13. Czy możesz polecić mi, gdzie można obejrzeć filmy lub seriale hiszpańskie z napisami polskimi?

    OdpowiedzUsuń
  14. Gdzie mogę obejrzeć El barco po hiszpańsku ?

    OdpowiedzUsuń
  15. hej, ja się uczę hiszpańskiego kilka tygodni - jak czas pozwala - ze stronki slowka.pl - ciężko o filmy z polskimi napisami po hiszpańsku :(, uczę się bo planuję się tam kiedyś przeprowadzić lub sezonowo zamieszkać, trochę prościej mam z językiem bo rozmawiam po włosku, znam też rosyjski (myślę że na dobrym poziomie - często byłem na wschodzie np rosja i azja środkowa - kirgistan itp) i komunikatywnie angielski -to ułatwia naukę. Hiszpania to piękny kraj.

    OdpowiedzUsuń
  16. Cześć ;)
    Mogłabyś polecić jakieś... bajki po hiszpańsku? Myślę, że na początek będzie to bardziej przystępne do nauki niż filmy. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Hej czy są jakieś seriale z polskimi napisami?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze! Pamiętaj, że pytania możesz wysyłać na e-mail: hiszpanarium@gmail.com! :)

Subscribe